استان‌هااقتصادیراه و مسکن

جاده کدکن، شریان حیاتی تربت حیدریه و نیشابور در انتظار توجه

با وجود بهسازی برخی جاده‌های ارتباطی در بخش کدکن از توابع شهرستان تربت حیدریه، همچنان شمار دیگری از این مسیر‌ها نیازمند رسیدگی و توجه هستند.

به گزارش تربنا، در دل خراسان رضوی، جاده‌ای فرعی، دو شهرستان تربت حیدریه و نیشابور را به هم پیوند می‌زند. محور رباط سنگ – کدکن – گلبو به عنوان نزدیک‌ترین و سریع‌ترین مسیر ارتباطی بین این دو شهرستان بزرگ خراسان رضوی شناخته می‌شود، به طوری که بسیاری از مردم و رانندگان حمل و نقل باربری، به جای استفاده از مسیر‌های اصلی مانند باغچه (ملک آباد)، این راه را به عنوان میانبری کارآمد انتخاب می‌کنند و در مدت زمان حدود ۹۰ دقیقه‌ای خود را به نیشابور می‌رسانند.

این محور نه‌تنها در کاهش زمان سفر نقش مؤثری دارد، بلکه به دلیل گذر از مناطق تاریخی و روستایی، جلوه‌ای از زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی خراسان را نیز به نمایش می‌گذارد. اما پرسش اینجاست که آیا زیرساخت‌های این مسیر، پاسخگوی حجم تردد روزانه است؟ و چه اقداماتی برای بهبود ایمنی و رفاه مسافران این مسیر انجام شده است؟
در ادامه گزارش، به بررسی اهمیت این محور، چالش‌های پیش‌رو و نظرات مسئولان و مردم محلی و همچنین وضعیت محور‌های ارتباطی بخش کدکن خواهیم پرداخت.
محور رباط سنگ به کدکن یکی از پر تردد‌ترین محور‌های فرعی شهرستان تربت حیدریه است که تزریق قطره چکانی اعتبارات هنوز نتوانسته احداث این مسیر را به اتمام برساند. این محور با مسافت حدود ۳۰ کیلومتر یکی از پر تردد‌ترین محور‌های فرعی تربت حیدریه به شمار می‌رود که علاوه بر شهر و روستا‌های دو بخش کدکن و جلگه رخ که اغلب به شغل کشاورزی و دامپروری مشغولند دارای معادن سنگ نیز می‌باشد.
بررسی وضعیت راههای ارتباطی بخش کدکن
گلایه‌های مردمی از وضعیت نامناسب محور نیشابور به کدکن؛ جاده‌ای پرخطر و نیازمند توجه 
محور نیشابور به کدکن، تا ابتدای روستا‌های گلبوی علیا و سفلی در بخش بلهرات شهرستان میان‌جلگه، به کابوسی برای رانندگان، کشاورزان و ساکنان محلی تبدیل شده است. وضعیت اسف‌بار آسفالت، عرض کم جاده و وجود دستانداز‌های متعدد، نه‌تنها رفت‌وآمد را با مشکل مواجه کرده، بلکه جان مردم را نیز به خطر انداخته است.
ساکنان این منطقه از سال‌ها قبل با مشکلات این محور دست‌وپنجه نرم می‌کنند. آسفالت فرسوده و چاله‌های زیاد، شرایطی غیرقابل تحمل ایجاد کرده است. رانندگان وسایل نقلیه باربری و شخصی مجبورند با سرعت بسیار کم حرکت کنند تا از آسیب‌دیدگی خودروهایشان جلوگیری کنند. با این حال، این موضوع نه‌تنها زمان سفر را طولانی‌تر می‌کند، بلکه احتمال بروز تصادفات را نیز افزایش می‌دهد.
یکی دیگر از معضلات اصلی این مسیر، عرض کم جاده است که به‌ویژه در مواقع تردد خودرو‌های سنگین و ماشین‌آلات کشاورزی، خطر برخورد و حوادث جاده‌ای را چندین برابر می‌کند. روستاییان و کشاورزان که برای حمل محصولات خود نیازمند تردد مداوم در این مسیر هستند، بار‌ها شاهد خسارت‌های مالی و حتی جانی بوده‌اند.
با توجه به قرار گیری روستا‌های زیاد در این مسیر، این جاده نه‌تنها یک مسیر مواصلاتی، بلکه شریان حیاتی برای اقتصاد منطقه است. بی‌توجهی به آن به معنای نادیده گرفتن معیشت هزاران نفر از کشاورزان و روستاییانی است که روزانه از این مسیر تردد می‌کنند.
بررسی وضعیت راههای ارتباطی بخش کدکن
ارتقاء مسیر ارتباطی تربت حیدریه – کدکن – نیشابور؛ مهمترین عامل توسعه بخش کدکن
محمد جهانشیری بخشدار کدکن در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در تشریح وضعیت راه‌های ارتباطی بخش کدکن بیان داشت: محور شهری رباط سنگ به کدکن و نیشابور یکی از محور‌های مواصلاتی مهم و قدیمی و مسیر ارتباط دو شهرستان بزرگ تربت حیدریه و نیشابور و همچنین تنها محور ارتباطی ۳ شهر و بیش از ۳۰ روستای بخش‌های کدکن و جلگه رخ شهرستان تربت حیدریه و شهرستان تازه تأسیس میان جلگه و نیشابور محسوب می‌شود.
جهانشیری گفت: روکش آسفالت محور ارتباطی کدکن به روستای تلخ بخش در دوسال گذشته با پیگیری‌های نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی و فرمانداری ویژه شهرستان که دغدغه مردم بخش بود صورت گرفت، اما متاسفانه وضعیت نامناسب آسفالت و عرض کم آن از روستای گلبو در شهرستان میان جلگه تا شهر نیشابور نیز گلایه‌های مردمی را در پی دارد.
بخشدار کدکن تصریح کرد: با ارتقاء محور ارتباطی رباط سنگ کدکن نیشابور، بی شک منطقه کدکن از بن بست خارج شده و شرایط رشد و توسعه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، گردشگری و … فراهم خواهد شد.
وی اظهار داشت: در محور شهری کدکن، رباط سنگ نیز در فصل بارندگی‌ها بعضا ارتباط مردم با مرکز شهرستان به دلیل نبود پل در رودخانه فصلی روستای بُرس قطع می‌شود که این مهم مورد توجه مسئولین مربوطه قرار گرفته و به دنبال تخصیص اعتبار برای حل این موضوع هستند.
بخشدار کدکن اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات منطقه در این حوزه نبود راهدارخانه در بخش و کمبود امکانات اداره راهداری شهرستان می‌باشد. در فصل بارندگی‌ها به دلیل کوهستانی بودن بخش و وجود مسیل‌های متعدد راه ارتباطی مردم با مشکل مواجه می‌کند. ما همواره از مسئولین استانی درخواست داریم با استقرار راهدارخانه در بخش به حل این مشکل کمک نمایند و در این خصوص اقدامات لازم و اساسی را بعمل آورند.
بررسی وضعیت راههای ارتباطی بخش کدکن
آسفالت محور ارتباطی روستایی اسفیز-دافی به شهر کدکن
 بخشدار کدکن از عملیات اجرایی روکش آسفالت ۴ کیلومتر از محور روستای اسفیز به شهر کدکن خبر داد.
وی افزود: این پروژه در راستای پاسخ به مطالبات مردمی دو روستای پر جمعیت دافی و اسفیز شروع شده است که با پیگیری‌های نماینده مردم شریف تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی و معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان تربت حیدریه و همچنین تلاش راهداری شهرستان تربت حیدریه صورت پذیرفته است.
بخشدار کدکن اضافه کرد: سال گذشته نیز ۵ کیلومتر از این محور در ابتدای روستای دافی آسفالت شده است که امیدواریم با تامین اعتبار لازم کل این محور ۱۲ کیلومتری تا شهر کدکن روکش آسفالت شود تا هم یکی از زیرساخت‌های گردشگری منطقه تکمیل و هم به مطالبات مردم پاسخ داده شود.
جهانشیری در خصوص آسفالت دیگر راه‌های روستایی بخش کدکن گفت: پروژه روکش آسفالت روستای هدف گردشگری حاجی بیگی این منطقه نیز تامین اعتبار شده و پیمانکار هم مشخص شده است و تنها بایستی طی ماه‌های آینده روکش این محور روستایی نیز آغاز شود.
بررسی وضعیت راههای ارتباطی بخش کدکن
ایمن سازی نقاط مستعد حادثه در محور کدکن – رباط سنگ
بخشدار کدکن اضافه کرد پیرو پیگیری‌های انجام شده، ایمن سازی نقاط مستعد حادثه شناسایی شده در محور کدکن – رباط سنگ، با دستور کار بموقع توسط عوامل اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تربت حیدریه صورت پذیرفت.
وی در خصوص فروریختگی بخشی از پل خوشهوا در محور شهری کدکن به رباط سنگ نیز گفت: با توجه به وضعیت خطرناک این پل، اقدامات فوری جهت ترمیم اضطراری آن با همکاری اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تربت حیدریه انجام شد تا از بروز هرگونه حوادث ناگوار احتمالی خودداری شود.
بخشدار کدکن از برنامه‌ریزی برای تخصیص اعتبارات اساسی خبر داد و افزود: با جذب منابع مالی، بهسازی کامل این پل در دستور کار قرار خواهد گرفت تا ایمنی کامل برای تردد مردم فراهم شود.
بررسی وضعیت راههای ارتباطی بخش کدکن
محور رباط سنگ-کدکن درحال بهسازی | وعده افتتاح فاز دوم تا پایان تابستان ۱۴۰۴
برای پیگیری و تشریح وضعیت محور فرعی رباط سنگ به کدکن با رئیس اداره راه و شهرسازی تربت حیدریه ارتباط گرفتیم.
مرتضی صاحبی از بهره‌برداری فاز اول پروژه روکش آسفالت ۵.۵ کیلومتری محور رباطسنگ – کدکن خبر داد و اعلام کرد: فاز دوم این پروژه با ۳ کیلومتر طول، تا شهریور ۱۴۰۴ افتتاح خواهد شد. مطالعات بخش باقیمانده نیز تکمیل شده و در انتظار تامین اعتبار است.
 صاحبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، جزئیات پیشرفت پروژه راه‌سازی محور رباطسنگ – کدکن را تشریح کرد. وی با اشاره به اینکه طول کل مسیر در حال بهسازی و مورد قرارداد ۵.۵ کیلومتر از سمت شهر رباط سنگ است، گفت: فاز اول این پروژه به طول ۲.۵ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.
صاحبی با بیان اینکه ۶۸ میلیارد تومان اعتبار ملی برای فاز اول و دوم این پروژه براورد شده است افزود: فاز دوم پروژه نیز با ۳ کیلومتر طول تا ابتدای روستای جوادیه بخش جلگه رخ در حال اجراست و طبق برنامه‌ریزی‌ها، تا شهریورماه ۱۴۰۴ برای استفاده عموم افتتاح خواهد شد.
رئیس اداره راه و شهرسازی تربت حیدریه درباره بخش باقیمانده مسیر توضیح داد: مطالعات این بخش انجام شده، اما برای آغاز مناقصه، انتخاب پیمانکار و شروع عملیات اجرایی، نیاز به تامین اعتبار داریم.
مرتضی صاحبی در پایان افزود؛ پروژه روکش آسفالت محور رباط سنگ – کدکن از جمله طرح‌های مهم ارتباطی در استان خراسان رضوی است که با هدف بهبود حمل‌ونقل و کاهش زمان سفر در دست اجرا قرار گرفته است. تکمیل این مسیر نقش مهمی در رونق اقتصادی و گردشگری منطقه خواهد داشت.
بررسی وضعیت راههای ارتباطی بخش کدکن
با پایان فاز ۲ آسفالت محور رباط سنگ -کدکن؛ اجرای کمربندی روستای جوادیه آغاز خواهد شد
برای پیگیری وضعیت محور فوق با حضور در دفتر دکتر زنگنه نماینده مردم شهرستان‌های تربت حیدریه، مه ولات و زاده در مجلس شورای اسلامی با رئیس دفتر نماینده به گفت‌و‌گو نشستیم.
حسین شعبانی در خصوص وضعیت طرح پروژه ملی محور رباط سنگ – کدکن نیشابور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صدا و سیما تصریح کرد: آسفالت و بهسازی محور رباط‌سنگ به کدکن که با پیگیری‌های دکتر زنگنه تامین اعتبار و با همت اداره کل راه و شهرسازی به مرحله اجرا رسیده، پس از گذشت یک سال از فاز اول، به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یافته است. این محور که پیش‌از این به‌عنوان یک جاده فرعی شناخته می‌شد، با اجرای کامل، به یک جاده بین‌شهری اصلی ایمن و استاندارد تبدیل خواهد شد.
شعبانی افزود: تاکنون حدود ۴۰ میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت شده و در مجموع بیش از ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای فاز ۱ و ۲ این پروژه پیش‌بینی شده است. در فاز اول، حجم قابل‌توجهی خاکریزی انجام شده و حدود ۱۸۳۰ مترمکعب (۴۳۰۰ تن) آسفالت ریخته شده است. همچنین، ۴ دستگاه پل از نوع باکسی پیش‌ساخته نصب و در بخشی از مسیر، گاردریل اجرا شده است.
بررسی وضعیت راههای ارتباطی بخش کدکن
رئیس دفتر نماینده مردم تربت حیدریه افزود: فاز ۲ نیز از فروردین ۱۴۰۴ آغاز شده و پیمانکار عملیات برداشت آسفالت موجود و زیرسازی را شروع کرده است.
وی اضافه کرد: با نظارت‌های مستمر دفتر دکتر زنگنه و پیگیری‌های فرمانداری و بخشداری و همراهی آب منطقه‌ای تربت حیدریه مشکل تأمین مصالح زیر اساس پروژه برطرف شده و قرارداد فاز دوم با سازمان آب منطقه‌ای استان در حال انعقاد است.
شعبانی در خصوص ادامه این پروژه گفت؛ پس از تکمیل فاز دوم پروژه کمربندی روستای جوادیه در حال پیگیری است تا با تأمین اعتبار و برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار، کار‌های اجرایی آن بزودی آغاز شود.
شعبانی بیان داشت؛ با تکمیل این مسیر، ارتباط ایمن و سریع‌تری بین شهر‌های تربت حیدریه، رباط‌سنگ، کدکن و نیشابور برقرار خواهد شد و زمان سفر کاهش می‌یابد. همچنین، این جاده مسیری جایگزین برای ساکنان جنوب استان خراسان رضوی به‌ویژه تربت حیدریه جهت دسترسی به تهران (از طریق مسیر نیشابور) خواهد بود.
بررسی وضعیت راههای ارتباطی بخش کدکن
سخن پایانی
منطقه کدکن با پیشینه غنی تاریخی و طبیعت چشمگیر، گنجینه‌ای پنهان در خراسان رضوی است که با بهبود راه‌های ارتباطی میتواند به یکی از قطب‌های گردشگری این استان تبدیل شود. توسعه محور‌های ارتباطی نه تنها چهره این منطقه را دگرگون خواهد کرد، بلکه دریچه‌ای به سوی رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و کاهش محرومیت‌ها خواهد بود.
اما سوال اینجاست، آیا برنامه ریزی منسجمی برای تبدیل این موارد به واقعیت از سوی نهاد‌های مربوطه وجود دارد؟
با توجه به ظرفیت بسیاری همچون تولید محصولات کشاورزی متنوع، جاذبه‌های گردشگری در بخش کدکن، بایستی با اختصاص بودجه‌های هدفمند و جلب مشارکت سرمایه گذاران، مسیر کدکن به سوی پیشرفت و توسعه هموار شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا